Broodkruimel

De showroom als ultieme wapen

Je doet als merk ongelooflijk veel inspanningen om consumenten naar je showroom te halen. Want eens ze in je toonzaal binnenstappen, stijgt jouw verkoopkans gevoelig. Maar hoe overtuig je hen om ook effectief iets te kopen? Zorg voor een herkenbaar en huiselijk gevoel!

Trend naar emotionele aankopen

Elk bouwproject is een verzameling van emotionele aankopen. De perfecte gevel, grote ramen, een mooie vloer, keuken, badkamer, … En toch stellen merken hun aanbod vaak niet voldoende emotioneel voor. Sommigen weten dit wel op een goede manier aan te pakken, door de voorbeelden in hun showroom of foto’s menselijk te maken. Ze creëren een natuurlijke omgeving waaraan de potentiële koper zich kan spiegelen.

IKEA is een goed voorbeeld van hoe je een menselijk gevoel kan overbrengen zonder fysieke personen. Al hun keukens beschikken over details waarin mensen zich herkennen. Een setje keukenhanddoeken, een pan op het aanrecht, borden en bestek op tafel, of het kattebelletje tegen de koelkast. Allemaal mogelijkheden om je klant een herkenbaar gevoel te geven.

Denk dus zelf goed na over hoe je een huiselijke en herkenbare gevoel naar je klant kan overbrengen. En doe dit voor je verschillende kanalen. Je kan vast wel wat extra elementen toevoegen aan je folders, foto’s op je website of in je showroom om zo het verschil te maken.

Onderzoek bevestigt

Uit het keukenonderzoek dat we voerden, merkten we op dat de aankoop van een keuken steeds vaker een emotionele aankoop is. Dat de keuken een ruimte is om te koken is een evidentie. Maar uit ons onderzoek blijkt ook dat het de laatste jaren meer en meer is geëvolueerd naar een centrale ontmoetingplaats en hobbyruimte.

Kinderen maken er hun huiswerk of helpen mama en papa bij het koken. Met een hoop vrienden rond het eiland om de chef des huizes in de gaten te houden tijdens het aperitief. Een snelle hap tijdens het ontbijt. En ga zo maar verder. De keuken als afzonderlijk, gesloten ruimte bestaat niet meer. Het is een onderdeel geworden van een grote leefruimte waar ook de zithoek en eetkamer in opgaan. Geen plaats waar je enkel kookt, maar waar je ook eet en verhalen deelt.

Nieuw onderzoek bezorgt nog meer inzichten

Door goed onderzoek te voeren, krijg je veel inzichten die je kan gebruiken in je marketing. Het begrijpen van consumentengedrag is daarbij cruciaal. Ook wij halen een heleboel informatie, die we onder andere in dit artikel kunnen gebruiken, uit ons keukenonderzoek. Omdat we jullie nog meer inzichten willen verschaffen, lanceren we binnenkort samen met True North een diepgaand marktonderzoek rond ramen en deuren. Volg zeker ons minisite voor meer info.

9/6/2016

Terug naar het overzicht