Broodkruimel

Prijs niet dé doorslaggevende factor

Vraag aan een groep (ver)bouwers wat de belangrijkste factor is bij aankoop van een keuken en bijna iedereen antwoordt als eerste “de prijs”.  Analyse via ons grootschalig marktonderzoek wijst echter uit dat er nog een heel aantal factoren belangrijker zijn in het beslissingsproces.

Conditio sine qua non

Prijs-kwaliteit staat steevast op nummer 1 wanneer we vragen naar de belangrijkste motivatie in het beslissingsproces. Maar liefst 95% van de ondervraagden geeft dit aan in ons onderzoek. “Reputatie van het merk” speelt in eerste instantie voor slechts 18% van de ondervraagden een rol. Maar wat blijkt nu: prijs-kwaliteit is veeleer een conditio sine qua non, een onvermijdelijke voorwaarde, een basisvereiste. Zonder de correcte prijs-kwaliteitverhouding kan je zelfs niet meespelen om het order van de particulier binnen te halen.

Een andere invulling in elke fase

Bij de start van de zoektocht naar de perfecte keuken valt vooral de honger naar kortingen en promoties op. Je lokt (ver)bouwers in feite naar de showroom met een scherp geprijsde keuken, stevige kortingen, gratis toestellen …

Eenmaal in de showroom primeert de juiste prijs. Niet te verwarren met de laagste prijs, maar een faire prijs. Bijkomend worden servicegerelateerde aspecten zeer belangrijk. Denk maar aan “aanbod naar smaak”, “op maat kunnen samenstellen” en garanties. Ook de mate van innovatie van het product is op dat moment vele malen belangrijker dan de korting op de prijs.

Factoren om prijs-kwaliteit te verklaren

Prijs-kwaliteit is eerder een verzamelnaam van een aantal voorwaarden bij kopers. In ons onderzoek bundelen we 10 factoren die het beste de prijs-kwaliteit verklaren:  

  • De juiste prijs
  • Keuze naar mijn smaak
  • Duidelijk wat het kost
  • Aantrekkelijkheid van de communicatie
  • Op maat kunnen samenstellen
  • Afwerkingsgraad en kwaliteit
  • Vertrouwen in het merk
  • Dienstverlening na bestelling of levering
  • Verschillende prijsklassen
  • Garantie en voorwaarden

Enkel op basis van de prijs zal een (ver)bouwer geen beslissing nemen. Hou dus bij het overtuigen van je potentiële klant zeker rekening met meerdere factoren uit dit lijstje.

Dit en nog meer inzichten in het grote badkamer- en keukenonderzoek kan je vinden via http://marktonderzoek.verstandigbouwen.be  . 

17/12/2015

Terug naar het overzicht