Broodkruimel

Zo zorg jij ervoor dat je e-mails worden gelezen

Je hebt de contactgegevens van (ver)bouwers die voor jou interessant zijn gedownload uit de databank van Verstandig Bouwen en wil hen graag contacteren per e-mail. Om een zo groot mogelijk aantal lezers te overtuigen je mail te openen én te lezen zijn er enkele belangrijke regels die je kan hanteren. Deze 8 tips helpen je op weg.

1. Persoonlijk contact

E-mails geven je de kans om een persoonlijker contact te hebben met je lezer dan wanneer je je boodschap via social media verspreidt. Daarom is het aan te raden om je e-mail te versturen vanuit een naam en niet vanuit info@... Ook je bericht ondertekenen met een naam zorgt voor het persoonlijke aspect.

2. Onderwerpregel

Over de onderwerpregel van e-mails is al veel verteld en geschreven. Maak je hem kort of eerder lang? Ga je voor mysterieus of liever meteen to-the-point? Er bestaan vele theorieën hierover, maar met deze basis zit je zeker goed: hou het kort, vermijd schreeuwerige koppen en zorg dat je lezer perfect weet wat hij mag verwachten van de inhoud.

3. Hou het kort

Iedereen heeft het druk, we willen geen tijd verliezen. Zeker niet met het lezen van e-mails. Hou het daarom kort en beperk je tot het noodzakelijke. Val meteen met de deur in huis en zorg ervoor dat je geen termen gebruikt die je lezer niet begrijpt. Hou het ook natuurlijk, alsof je je lezer aanspreekt. Is je tekst klaar? Slaap er een nachtje over en bekijk hem even opnieuw. Je zal zien dat je een heleboel kan schrappen.

4. Op maat van je lezer

Personalisatie, daar draait het om! Laat je lezer zien dat je weet wat hij nodig heeft in plaats van je eigen aanbod te promoten. Hier kan je handig op inspelen met de informatie die je van hem hebt gekregen via de databank van Verstandig Bouwen.

5. Call-to-actions

Geef je lezer de kans om actie te ondernemen in je e-mail. Geen suggestie of vraag, maar directe call-to-actions leveren het beste resultaat. Zorg er dus voor dat je duidelijk omschrijft waar het over gaat. Bijvoorbeeld: ‘Neem deel aan onze wedstrijd’ of ‘Vraag je gratis offerte aan’.

6. Linken

Je lezers lezen je e-mail diagonaal. Hierbij zullen de blauwe, onderstreepte linken zeker opvallen. Het is belangrijk dat je link omschrijft wat je lezer mag verwachten. Kies niet voor ‘klik hier om je eigen badkamer te ontwerpen’, maar bijvoorbeeld voor ‘ontwerp je eigen badkamer’. Let er ook op dat je niet gewoon naar de homepage verwijst, maar echt naar de pagina waar hij zijn eigen badkamer kan ontwerpen.

7. Maak geen fouten

Laat je e-mail zeker even nalezen zodat er geen fouten meer in staan. Spellingsfouten worden je nooit vergeven en je e-mail eindigt helaas in de prullenbak.

8. Test

Je hebt bovenstaande tips allemaal toegepast en bent tevreden over je e-mail? Dan rest er je nog één ding: test, test en nog eens test. Van onderwerpregel, tot foto’s en het format, al deze aspecten kunnen de resultaten van je e-mail sterk beïnvloeden. Daarom is het belangrijk test e-mails te versturen met verschillende onderwerpregels, foto’s of een ander format. Kies uiteindelijk de e-mail die je het meeste resultaat zal opleveren.

Als laatste nog deze gouden raad: meer dan de helft van de e-mails wordt op een smartphone gelezen. Hou hier zeker rekening mee als je je e-mail opstelt.

Bron: www.comco.be

27/8/2015

Terug naar het overzicht